FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2019

Hastighetsöveträdelse, försvarare och målsägandebiträde

Hej! Om det är en rättegång som rör en hastighetsöverträdelse. Finns det då en målsägandebiträde och en offentlig försvarare om det avgöras i en huvudförhandling?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt är inte hastighetsöverträdelse inte ett sådant brott som medför att den misstänkte har rätt till en offentlig försvarare, mot bakgrund av att påföljden penningböter, rättegångsbalken 21:3 a och trafikförordningen 14:3. En offentlig försvarare kommer därför inte att vara med under huvudförhandlingen, ifall det blir en sådan. Vidare kommer det inte heller finnas något målsägandebiträde på plats. Brottet är nämligen inte riktat mot någon person och det finns därför ingen målsägande och därmed inget målsägandebiträde.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor!

Joel ÅkerlindRådgivare