Hastighetsöverträdelse vid prövotid

Hej jag har kört 64km/h på en 40 väg. Jag har körkort i prövotid. Vad kommer att hända med mitt körkort

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 5 kapitlet 3 § fjärde punkten körkortslag framgår det att ett körkort kan återkallas om körkortshavaren har överskridit högsta tillåtna hastighet. Körkortet ska dock inte återkallas om överträdelsen av hastighetsbegränsningen ska anses som ringa, alltså mindre allvarlig. I ditt fall har du kört 24 km/h för fort på en 40-väg. Att köra mer än 30 km/h för fort på en 40-väg brukar normalt leda till körkortsåterkallelse. Hastighetsöverträdelser under 30 km/h leder vanligen till endast en varning men det beror på omständigheterna i det specifika fallet. Har du fått en varning tidigare eller fått ditt körkort indraget tidigare inom en tvåårsperiod så det mer troligt att du får ditt körkort indraget än om du aldrig tidigare har kört för fort.

Prövotid

Om det skulle vara så att du blir av med ditt körkort nu under din prövotid så kommer du behöva göra om både teoriprovet och uppkörningen för att sedan kunna få tillbaka ditt körkort. Du kan läser mer om detta på transportstyrelsens hemsida. Då du får ditt körkort indraget kommer en så kallad spärrtid bestämmas, vilket är den tid från att du blir av med körkortet tills då du ska få tillbaka det. Denna tid kan vara minst en månad och högst tre år (5 kapitlet 6 § första stycket körkortslag). Det är först när spärrtiden upphört som du kan ansöka om ett nytt körkort.

Sammanfattning

Om du inte tidigare inom en tvåårsperiod har fått en varning eller fått ditt körkort indraget så är det möjligt att du endast får en varning för din fortkörning. Detta är dock en bedömning som transportstyrelsen gör utifrån omständigheterna i varje enskilt fall, varför det är svårt för mig att svara på vad som kommer hända med ditt körkort. Skulle du bli av med körkortet så kan du ansöka om ett nytt när spärrtiden är slut, du kommer dock behöva göra ett nytt teoriprov och en ny uppkörning för att få körkortet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Mvh

Sanna WallRådgivare