Hastighetsöverträdelse och körkort

Hej, igår blev jag stoppad av polis eftersom jag körde i 65km/h på en 40km/h väg enligt polisen. Efter jag stannat kom han fram till bilen och frågade om körkort vilket jag gav till honom. Därefter satte han sig i sin polisbil med körkortet och kom tillbaka ungefär en minut senare. Tillsist sa han att jag skulle hålla hastigheten och ta det lugnt och ha en trevligt kväll. Min fråga är om jag kan få någon sort bestraffning eller prick i registret efter denna händelsen eller om det är lugnt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har uppfattat din fråga handlar den om fortkörning och böter för överträdelse av hastighet.

Som utgångspunkt blir ett körkort föremål för ett körkortsingripande genom återkallelse av körkortet, genom varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås. (5 kap. § 1 Körkortslag (1998:488).

En varning kan utfärdas istället för återkallelse av körkort (5 kap. § 9 Körkortslag (1998:488), om varningen kan anses vara en tillräcklig åtgärd för trafiköverträdelsen ifråga.

I ditt fall är min uppfattning att du fick en varning av polisen och att det i ditt särskilda fall ansågs tillräckligt, så som framgick av din fråga. Om polisen gjorde denna bedömning utan att på plats omhänderta ditt körkort kommer du inte få denna återkallad.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här - Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Victoria RosschereeRådgivare