FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/12/2015

Hastighetsöverträdelse i Lettland

Hej , Jag körde 127km/h i 70 km/h väg i latvia , polisen stoppade mig , vad blir följden ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hur din överträdelse av trafikföreskriften i Lettland kommer att bedömas vet jag tyvärr ingenting om. Däremot kan det under vissa förutsättningar bli aktuellt med en brottmålsprocess i Sverige. För det första krävs att ett svenskt straffbud har överträtts.

Enligt 3 kapitlet 17 § Trafikförordningen är hastighetsöverträdelse ett brott. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelsen i 3 kapitlet 17 § döms enligt 14 kapitlet 3 § Trafikförordningen för penningböter. Enligt 2 § Lag om straff för trafikbrott som har begåtts utomlands tillämpas Trafikförordningen även i fråga om gärning varigenom någon utomlands överträtt motsvarande föreskrift som gällde på gärningsplatsen. Förutsatt att hastighetsöverträdelsen även i Lettland är brottslig kan alltså Trafikförordningen tillämpas på dig. Det krävs inte full identitet mellan den svenska och det lettiska regeln.

Hastighetsöverträdelsen skulle också kunna falla under 1 § Lag om straff för vissa trafikbrott (förkortas TBL) där du för vårdslöshet i trafik kan dömas till dagsböter eller för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst 2 år. Enligt 1 § Lag om straff för trafikbrott som har begåtts utomlands gäller TBL även i fråga om gärning som begåtts utomlands.

För att en brottmålsprocess i Sverige ska bli aktuellt krävs för det andra att svensk domstol är behörig. Svensk domstol är exempelvis behörig om du är svensk medborgare, har hemvist i Sverige eller om du befinner dig i Sverige och det för brottet kan följa fängelse i mer än 6 månader, se 2 kapitlet 2 § 1 stycket Brottsbalken ( förkortas BrB). Enligt 2 kapitlet 2 § 2 stycket BrB gäller inte första stycket om gärningen är fri från ansvar enligt lagen i Lettland. Detta innebär ett krav på dubbel straffbarhet.

Mitt svar ger som sagt endast förutsättningarna för en brottmålsprocess i Sverige. Jag hoppas att du ändå har fått ett någorlunda svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare