Har varje delägare i samma bostadsrätt en röst?

Jag och min fru är medlemmar i en bostadsrättsförening som består av 19 hus. Varje hus är uppdelat i 10 andelar. Vi har två andelar som vi äger gemensamt. Hur blir det när vi ska rösta på årsmötet? Får vi var sin röst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är bostadsrättslagen (BRL) som är tillämplig lag vad angår medlemmars röst vid stämman i en bostadsrättsförening.

Har varje delägare i en bostadsrätt en röst?

Om flera medlemmar äger en bostadsrätt gemensamt har de endast en röst (9:14 1 p. BRL). Observera att regeln ändrades och gäller från och med den 1 januari 2023. Regeln innebär att även om flera äger en och samma bostadsrätt, så har ägarna till samma bostadsrätt endast en röst. Vilken av medlemmarna som då faktiskt ska utöva rösträtten får delägarna, dvs. du och din fru, komma överens om inbördes. Vid stämman ska det kontrolleras att endast en röst har avgetts för varje bostadsrätt, men det betyder inte att stämman behöver kontrollera att den röstande har fått ett medgivande från den andra delägaren att rösta på ett visst sätt. Kan du och din fru exempelvis inte komma överens om hur ni vill rösta, så får ni avstå från att delta i omröstningarna.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Eftersom du och din fru äger samma bostadsrätt gemensamt, så har ni båda endast en röst och inte två. Ni måste därför komma överens om hur ni vill rösta vid en omröstning på stämman.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare