Har vårdnadshavare rätt att läsa barns sms?

Har man som vårdnadshavare rätt att läsa sitt tonårsbarns sms emot tonåringens vilja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är som utgångspunkt inte tillåtet att som vårdnadshavare läsa sitt tonårsbarns sms utan dennes samtycke. Vårdnadshavare omfattas i det här sammanhanget av samma förbud som alla andra och det finns inget särskilt undantag för vårdnadshavare. I enlighet med 4 kap. 9 c § brottsbalken (BrB) så bestraffas ett sådant agerande som dataintrång.

Ett undantag till regeln om dataintrång föreskrivs i 24 kap. 4 § BrB. I det fall att det råder nöd så kan det finnas möjlighet att läsa sitt tonårsbarns sms utan samtycke. Nöd råder, enligt samma paragrafs andra stycke, när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat som typiskt sett skyddas av rättsordningen. Exempelvis mobbning eller andra övergrepp utgör definitivt grund för undantag. För att ett undantag ska vara tillåtet så måste dessutom intrånget vara relevant för att undanröja hotet, eller åtminstone på starka grunder kunna antas vara relevant.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare