Har utpekandet av ett efternamn rättsliga konsekvenser?

En författare har använt sig av mitt efternamn i en bok utan min tillåtelse. Namnet har använts som ett namn på en by.

Vi är bara 7 st i Sverige som har detta efternamn och alla är släkt med mig och det mina föräldrar som idag inte lever tog efternamnet på 50-talet.

Kan man kräva ngn form av ersättning av författaren/ förlaget?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till ersättning med anledning av att man skriver någons namn i en bok är det främst två former handlingar som kan undersökas.

Det första är förtal, som regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken. Bestämmelsen stadgar att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. För att närmare komma fram till en slutsats huruvida nämnandet av ditt efternamn i boken är att bedöma som förtal behöver jag mer information om hur framställandet av bokens omständigheter och huruvida nämnandet av efternamnet på något sätt framställs som negativt. Enbart det faktum att folk kan identifiera att det är just din släkts efternamn som byn namngetts efter är i sig inte förtalsgrundande.

Det andra man hade kunnat undersöka är huruvida nämnandet av efternamnet i boken strider mot upphovsrätten. Här ställs det krav om att namnet ska nå verkshöjd (1 § upphovsrättslagen), dvs. att ett verk (namnet i detta fall) ska vara unikt för att kunna skyddas såsom ett litterärt eller konstnärligt verk. Verket ska vara ett resultat av en intellektuell skapande verksamhet som har en sådan individuell särprägel att två personer, oberoende av varandra, inte skulle kunna skapa exakt samma sak. Grundförutsättningen för att ett namn, i detta fall, ska erhålla skydd är att namnet är självständigt och originellt. Namnet ska vara ett resultat av upphovsmannens individuella och skapande insats. Här verkar det alltså lägga vikt på vikt på att namnet är fiktivt skapat, exempelvis som Springfield från tv-serien Simpsons. Utifrån den information du anger i frågan verkar det vara så att efternamnet har tagits upp av dina föräldrar, alltså inte att de själv skapat efternamnet. Det är alltså oklart huruvida efternamnet kan sägas ha nått verkshöjd. Mycket pekar alltså på att det inte heller utifrån upphovsrätten verkar vara en olovlig åtgärd.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister på Lawline. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare