Har syskonbarn rätt till arvet efter sin farbror?

En vän till mig har inga egna barn, har inte varit gift. Han har en bror med tre söner. Brodern är död. Har syskonbarnen rätt till arvet? Och med det har rätt till arvet - kan man testamentera bort deras arvsrätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Har syskonbarnen rätt till arvet?

Ja, enligt 2 kap. 2 § ÄB ärver syskonbarnen 1/3 var av arvet efter din vän.

Går det att testamentera bort syskonbarnens arvsrätt?

Ja, i det här fallet finns det ingenting som hindrar att din vän genom testamente fritt bestämmer hur och till vem arvet efter honom ska fördelas.

Ett testamente ska upprättas skriftligen. Testatorn (den som upprättar testamentet) ska sedan skriva under sitt testamente med två vittnen närvarande. Även vittnena bör skriva under testamentet, ange tid och plats för undertecknandet samt intyga att testatorn är vid sina sinnes fulla bruk vid upprättandet. Detta följer av 10 kap. 1-2 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare rådgivning så är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04

Vänligen,
Erik BengtssonRådgivare