Har syskonbarn rätt till arv?

Min mor dog nyligen, hon var inte gift, men hade två bröstarvingar - min syster och jag. Dessutom har min mor en systerdotter. Har systerdottern rätt till någon del av arvet? Testamente finns ej.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

När det inte finns något testamente med i bilden så är det enligt den legala arvsordningen som din mors kvarlåtenskap ska fördelas.

Vem som ärver bestäms i ärvdabalken.

Det finns tre arvsklasser.

Den första arvsklassen innefattar arvåtalens bröstarvingar. En bröstarvinge är arvlånarens biologiska eller adopterade barn. I detta fallet är du och din syster bröstarvingar till er mor. (2 kap. 1 § ÄB) Den andra arvsklassen innefattar arvlåtarens föräldrar, syskon och syskonbarn. Din mors syskonbarn faller in i denna arvsklass. (2 kap. 2 § ÄB). Det finns även en tredje arvsklass men den är inte relevant i det här sammanhanget (2 kap. 3 § ÄB).

De i andra arvsklassen har inte rätt att ärva om det finns någon bröstarvinge vid liv

Man utgår från parantelsprincipen när man fördelar arv. Parantelsprincipen innebär att så länge det finns någon levande i en högre prioriterad arvsklass så ärver ingen från en lägre prioriterad arvsklass. Första arvsklassen är den högst prioriterade arvsklassen, sedan kommer andra arvsklassen och sist den tredje arvsklassen. I detta fallet innebär det att du och din syster ärver allt, och att din mors syskonbarn inte är berättigad något arv alls eftersom att hon tillhör andra arvsklassen.

Du och din syster delar lika på arvet

Arvet fördelas sedan efter stipulargrundsatsen. Stipulargrundsatsen innebär att alla grenar delar lika på arvet. Du och din syster är varsin gren och ärver således hälften var.

Hoppas att du har fått svar på diin fråga!

Alicia HolmgrenRådgivare