FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/01/2019

Har socialtjänsten en skyldighet att utreda sanningen?

Har socialtjänstens barnutredare ingen skyldighet att verifiera sanningshalten i den informatioin som de får?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är relativt odetaljerad för att jag ska kunna avgöra i vilket skede av socialtjänstens arbete du syftar på, så mitt svar blir därför generellt.

Socialtjänsten har en utredningsskyldighet. Så fort dem får in en ansökan, anmälan eller på annat sätt får reda på att ett barn kan befinna sig i en situation som innebär behov av åtgärd/hjälp så måste de utreda situationen. Det räcker alltså med en misstanke. Detta innebär såklart att det kommer in anmälningar till socialtjänsten som egentligen inte är korrekta, det var någon som hade en misstanke och den visade sig vara fel. Men socialtjänsten måste ändå alltid utreda, just för att man vill ta det säkra före det osäkra. Hellre att en utredning läggs ned än att ett barn som behövde hjälp och skydd föll mellan stolarna. (11 kap. 1 § Socialtjänstlagen)

Detta innebär även självklart att socialtjänsten i sin utredning måste förhålla sig objektiv och utreda alla möjligheter.

När de inleder en utredning får de kontakta sakkunniga och ta andra kontakter som behövs för att utreda situationer. Detta innebär såklart att socialtjänsten ska undersöka om det finns bevis för att den misstanke som nått dem kan stämma eller är felaktig. Utredningen ska bedrivas så att inte någon onödigt utsätts för skada eller olägenhet och utredningen ska inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet. (11 kap. 2 § Socialtjänstlagen)

Sammanfattningsvis kan man då säga att socialtjänsten har en skyldighet att utreda så fort de får en anmälan eller information som kan oroa. De får inte avslå en sådan på direkten. Däremot innebär även utredningsskyldigheten såklart en skyldighet att utreda huruvida misstanken är sann och vad som verkligen hänt. De måste därför överväga olika bevis och självklart ta hänsyn till trovärdigheten i alla uppgifter.

Om du tänker på ett specifikt ärende och anser att socialtjänsten dragit en felaktig slutsats råder jag dig att genast kontakta socialtjänsten och ge de bevis som talar till motsatsen. Dela med dig av den information du har som kanske socialtjänsten inte fått än. I sin utredningsskyldighet är de skyldiga att ta hänsyn till all information angående ärendet och i en sammanvägning sedan ta ställning och fatta beslut.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare