FrågaOFFENTLIG RÄTT31/05/2018

Har skolan begått ett förtalsbrott när de efter falska påståenden om att jag använt droger anmält till polis och socialnämnd?

Hej! Jag är en gymnasie elev och har blivit anklagad för att ha brukat cannabis på fritid av skolan pga rykten av elever som ej är sanna. Tydligen ska skolan ha anmält mig till både soc och polis för vad jag antar är ringa narkotikabrott eller narkotikabrott med endast andra elevers ord som bevis. Jag har inga problem med att lämna eventuellt urinprov/blodprov som bevis, Jag vet även att jag får spela in ett eventuellt samtal mellan mig och skolan om jag har tolkat https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1 rätt, men min fråga är vad det är för brott skolan begår? Är det Förtal eller annat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det vill du veta om skolan har haft rätt att göra en anmälan till socialnämnden och polisen som grundar sig i ett falskt påstående om att du har använt cannabis, eller om det utgör ett brott från skolans sida. Utifrån de omständigheter du angett uppfattar jag det som att skolan har gjort en orosanmälan, så jag kommer att redogöra för skolans skyldighet vad gäller sådana. Jag kommer att kort berätta vad brottet förtal handlar om. Därför kommer jag att använda både socialtjänstlagen (SoL)och brottsbalken (BrB).

Skolan har anmälningsskyldighet om de misstänker att ett barn eller en ung person far illa

Skolan är enligt lag skyldig att orosanmäla till socialnämnden om de får kännedom om att ett barn eller en ung person far illa, eller om de har en misstanke om att så är fallet, SoL 14 kap. 1 § 1 p. Det här innebär att skolan inte måste ha utrett själva först om det är sant eller inte att du har använt en drog, för att de ska behöva göra en anmälan till socialnämnden. Det räcker med en misstanke om att du gjort det för att deras skyldighet att anmäla ska träda in. Det här medför att skolan helt enkelt har gjort sin plikt, och alltså inte gjort sig skyldiga till något brott.

Vad brottet förtal handlar om

Förtalsbrottet riktar in sig på den som utpekat en person som brottslig eller på annat sätt klandervärd i sitt levnadssätt, som lämnar någon typ av uppgift om detta med avsikt att sprida missaktning, BrB 5 kap. 1 §. Det handlar om att någon ska ha sagt något om dig, såsom att du använder droger, och spridit detta för att försöka få andra människor att se ner på dig. Som ovan nämnt har skolan anmält för att de är skyldiga enligt lag att meddela socialtjänsten om de tror att du far illa på något sätt, och därmed är deras syfte alltså inte att framställa dig på ett dåligt sätt eller att sprida något rykte om dig. Skolan har alltså inte gjort sig skyldig till förtal.

När en orosanmälan kommit in till socialnämnden

Så fort en orosanmälan som rör ett barn eller en ung person har kommit in är socialnämnden skyldig att genast utreda om barnet/den unge är i behov av omedelbart skydd, SoL 11 kap. 1 a §. Eftersom en anmälan som rör att den unge möjligen använder droger är detta något som kan föranleda en åtgärd av nämnden, är de därför skyldiga att inleda en utredning om detta, SoL 11 kap. 1 §. Om de finner att orosanmälan helt saknar grund kommer de också nå fram till slutsatsen att ingen åtgärd behöver vidtas.

Sammanfattningsvis har skolan inte begått något brott då de har orosanmält till socialnämnden. Tvärtom är de skyldiga enligt lag att orosanmäla så fort de har en misstanke om att ett barn eller en ung person far illa, SoL 14 kap. 1 § 1 p. Vidare är det som du förstår inte ett brott att anmäla ett misstänkt brott till polisen. Eftersom du berättar att påståendena bakom anmälningarna helt saknar grund är det också den slutsats socialnämnden och polisen kommer nå fram till i sina utredningar, och därmed kommer ingen åtgärd vidtas efter utredning av saken. Brottet förtal handlar om att någon spridit en uppgift om att du är brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt, med avsikten att framställa dig på ett dåligt sätt och få andra människor att se ner på dig, BrB 5 kap. 1 §. Skolan har inte begått något brott när de gjort dessa två anmälningar, utan bara agerat i enlighet med sin lagstadgade skyldighet.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare