Har särkullbarnen har väl alltid rätt till sin arvslott

Hej . Är omgift och har två barn 10 och 6 år. Har två särkullbarn (38 och 40 år) sen tidigare. Är 65 år och min fru 47 år. Har lån på huset ca 1 230 000 kr. Min fråga: Hade en tanke att amortera av ca 500 000kr nästa år då ena lånet ska omsättas. Lönsamt eller ej?...för stunden Ja. Men skulle min fru kanske ha bättre nytta av dem senare tro?...Logiskt dör jag före henne och särkullbarnen har väl alltid rätt till sin arvslott? Vill bara bolla frågan med någon neutral...Mvh Roger Pihl

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna för arvsrätt finner du i ärvdabalken (1958:637). Särkullbarn har alltid rätt till laglott från deras biologiska föräldrar, enligt 7 kapitlet ärvdabalken. När du avlider har dina barn från det tidigare äktenskapet rätt att plocka ut sin del av arvet direkt, enligt 3:1 äktenskapsbalken. Särkullbarn kan avstå från att plocka ut sitt arv direkt och därmed erhålla en rätt till efterarv likt era gemensamma barn.

Mer om efterarv finner du (här).

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare