FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/09/2024

Har särkullbarn rätt till en andel ur den andra makens egendom?

Hej, En gammal vän har gått bort. Han efterlämnar tre barn från tidigare äktenskap, nuvarande fru och ett barn med henne. Sedan mer än 30 år äger nuvarande frun huset de bott i, då detta skrevs över på henne. Kan de tre första barnen göra anspråk på det huset nu? I vilken paragraf står det att läsa om detta, och finns det någon preskriptionstid för sådana överlåtelser?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag tolkar din fråga har en kompis 3 barn sedan ett tidigare äktenskap, samt 1 barn i sitt nuvarande äktenskap. Huset ägs i sin helhet av nuvarande hustrun. Nu när din vän har gått bort undrar du om dessa 3 barn från det tidigare äktenskapet kan göra anspråk på huset. För att ta reda på det vänder vi oss till ärvdabalken (ÄB) samt äktenskapsbalken (ÄktB).

Eftersom inget är sagt om det kommer jag att anta att fastigheten inte var enskild egendom i äktenskapet.

Gåva av fastighet.

I fråga om gåva av fast egendom, dvs fastigheter, gäller samma krav som för ett köp för att gåvan ska anses fullbordad och giltig enligt 4 kap. 29 § jordabalken (JB). Dessa formkrav är enligt 4 kap. 1 § JB:

- Handlingen (gåvobrevet) ska vara skriftligt.

- Det ska vra underskrivet av gåvogivaren och mottagaren.

- Priset, eller gåvans värde, ska framgå i handlingen.

- En av gåvogivaren skriven gåvoförklaring. Dvs något i stil med att denne ger över detta som en gåva.

- Adress och fastighetsbeteckning bör också finnas med.

Vidare ska lagfart ansökas om inom tre månader från det att gåvan mottogs, dvs då gåvobrevet upprättades och undertecknades, 20 kap. 1 & 2 §§ JB. Lagfarten i sig omnämns inte som ett formkrav i 4 kap. 1 § JB, men är ett mycket viktigt bevis för att gåvan har fullbordats.

Har alla dessa formkrav iakttagits så blir gåvan fullbordad. Detta innebär att fastigheten i sin helhet ägs av gåvomottagaren och inte kan återkallas.

Hur hanteras egendom vid dödsfall inom ett äktenskap?

Enligt 1 kap. 5 § ÄktB upplöses ett äktenskap genom den ena makens död. Detta betyder att en bodelning ska ske innan arvskiftet. Givet att fastigheten inte är hustruns enskilda egendom kommer den att ingå i bodelningen enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Enligt 11 kap. 3 § ÄktB ska giftorättsgodset sedan delas lika mellan makarna. Detta betyder att halva fastigheten kommer att gå till hustrun, och den andra halvan till din bortgångne vän. Hans halva kommer sedan att ingå i arvet.

Om själva arvet.

När det kommer till arvet ska det enligt 2 kap. 1 § st. 2 ÄB delas lika mellan arvlåtarens, dvs den avlidnes, barn. Eftersom halva fastigheten nu har tillkommit din vän efter bodelning ska denna alltså delas lika mellan dennes fyra barn. Varje barn kommer således att få ¼ av halva fastigheten, dvs dem har alla anspråk på 1/8 av den totala fastighetens värde.

När det kommer till särkullbarnen, det vill säga barnen från det tidigare äktenskapet, så har dem rätt att kräva ut sin andel direkt (läs kommentaren till 3 kap. 1 § ÄB). Vad beträffar barnet från det nuvarande äktenskapet kommer hustrun att ärva dennes andel före det barnet enligt 3 kap. 1 § st. 2 ÄB.

Preskriptionstid.

Vad gäller preskription finns det ingen sådan regel som aktualiseras i detta fall. Har gåvan fullbordats så har den övergått och preskription kan inte påverka detta eftersom en sådan överlåtelse inte kan "tas tillbaka" så att säga.

Sammanfattning.

Då bodelning ska ske innan arvskifte så kommer halva fastigheten, givet att den inte var hustruns enskilda egendom, att tillfalla den avlidne maken. Denna halva ska sedan fördelas jämnt över den avlidnes arvingar, dvs dennes 4 barn.

Särkullbarnen har rätt att kräva ut sin andel direkt. Barnet i det nuvarande äktenskapet kommer dock att få vänta då dennes andel tillfaller den efterlevande maken före barnet.

Jag hoppas att du har fått svar på dina funderingar. Om något är oklart eller en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare