Har särkullbarn rätt till efterarv?

Vår pappa dog nyss, jag har 3 halvsyskon, vi har samma mamma men min riktiga pappa dog när jag var 1 mån gammal. Nu ärver vår mamma allt från pappa men min bror säger att vi delar lika den dagen mamma går bort, stämmer detta verkligen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mamma har fått dig i ett tidigare förhållande och sedan fått ytterligare tre barn med en annan man. Jag förutsätter att din mamma och hennes man var gifta och att du inte är adopterad av din mammas man. I detta fallet är dina tre syskon bröstarvingar eftersom dem har samma mamma och pappa, medan du är särkullbarn eftersom ni inte har samma pappa. Regler kring arvsrätt regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver?

Enligt svensk rätt så är det enbart bröstarvingar i rakt uppåt och nedstigande led som kan ärva, vilket framgår av 2 kap ÄB. Detta kallas för den legala arvsordningen. Om man vill att någon annan ska ärva så förutsätter det att det finns ett testamente. Kortfattat innebär det att du, som särkullbarn, endast kan ärva dina syskons pappa om det finns ett testamente. Finns det inget testamente har du således ingen legal rätt till arv efter honom. Eftersom dina syskon är bröstarvingar har dessa en legal arvsrätt och kommer således att ärva sin pappa.

Ärva med fri förfoganderätt

Din mamma ärver din pappas kvarlåtenskap med fri förfoganderätt (3 kap 1 § ÄB). Det innebär att bröstarvingarna inte får ut sitt arv direkt. Att ärva med fri förfoganderätt innebär en rätt att råda över kvarlåtenskapen på det sätt man vill, förutom att testamentera bort den.

Efterarv

Bröstarvingarna (dina syskon) har då rätt till efterarv. Det innebär att dem får en kvotdel i kvarlåtenskapen efter sin pappa och när din mamma sedan går bort så har dem rätt att få ut denna kvotdel i arvet efter sin pappa + sin andel i arvet efter sin mamma.

Eftersom du då är bröstarvinge till din mamma så kommer du att få ut din laglott (andel) från hennes kvarlåtenskap medan dina tre syskon kommer att få ut sin laglott från sin mamma + från sin pappa.

Sammanfattning

Som särkullbarn har du alltså ingen legal arvsrätt efter dina syskons pappa så länge det inte finns ett testamente som säger annat. Din mamma kommer ärva sin mans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Dina syskon får då en kvotdel i kvarlåtenskapen. När er mamma sedan går bort så har du rätt till din laglott efter din mamma medan dina tre halvsyskon kommer att ha rätt till sin laglott efter både sin mammas och efterarv från sin pappa.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga!

Om du önskar närmare rådgivning är du välkommen att kontakta vår expressrådgivning. Där kan du få ett mer specifikt svar och har dessutom möjlighet att få återkoppling.

Mvh,

Tilda HanssonRådgivare