Har särkullbarn arvsrätt efter sin förälders nya make?

Om två är gifta med varandra och dom inte har några gemensamma barn utan bara den ena som har särkullebarn från ett tidigare äktenskap. Om han som har särkullebarn går bort först ärver ju dom barnen honom. Men sen när den andra i paret går bort vem ärver då, är det hans särkullebarn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående arvsrätten för den första maken är det korrekt så som du beskriver, särkullbarnen kommer att ärva. Särkullbarnen ärver emellertid inte den andra maken eftersom de inte är släktingar eller legala arvingar till den andra maken.

Vem har arvsrätt efter den andra i paret?

När den andra i paret avlider kommer arvet fördelas efter den legala arvsordningen förutsatt att det inte finns något testamente. Enligt den legala arvsordningen ärver i första hand den avlidnes barn (2 kap. 1 § ÄB). Om det inte finns några barn eller om dessa är avlidna ärver föräldrarna, eller om dessa är avlidna, syskon och syskonbarn (2 kap. 2 § ÄB). Finns varken barn, föräldrar, syskon eller syskonbarn i livet ärver mor- och farföräldrar eller mostrar, morbröder, fastrar och farbröder (2 kap. 3 § ÄB).

Vem som ärver den andra i paret beror alltså helt på hur släktträdet ser ut och vilka släktingar som finns i livet vid dennes död. Särkullbarnen till den först avlidne maken har inte arvsrätt eftersom de inte är släktingar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare