Har sannolikt fått en felaktig diagnos. Kan jag anmäla vården?
Hej!
2013 fick jag diagnosen KOL av min läkare på vårdcentralen. Jag fick beskedet kort och plumpt via telefon. " Hej, det är xxxxx, jag vill bara meddela att du har KOL."
Det var i stort sett allt hon sa..
Nu har jag gått på medecin för KOL sen dess och var nu i dagarna hos vårdcentralen pga andningsbesvär.
Denne läkare ( en annan än ovan nämnda) tittade i min journal och tyckte det verkade lite konstigt med diagnosen KOL.
Han sa nåt om nåt gränsvärde på 0,70 som man mäter fram genom spirometri.
2013 var värdet 0,73.
2015 var värdet 0,79! Det hade blivit bättre!
Och det, sa läkaren, är inte möjligt.
Har man KOL så kan värdena inte bli bättre, de kan stå still men inte förbättras.
Nu har jag alltså gått i fem år och trott att jag har haft KOL, med dyra mediciner, så min undran är om man kan få nån ersättning för detta. Kan man anmäla detta på nåt vis?
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Av din fråga framgår det att mycket tyder på att du fick en felaktig diagnos år 2013 (dvs. KOL), vilket har visat sig först nu. Du undrar om man kan anmäla detta, och om det är möjligt att få någon ersättning. Jag kommer att gå igenom vilka instanser du kan vända dig till, samt ge råd om vad du kan göra nu.
Patientnämnden
En möjlighet är att du kontaktar patientnämnden i landstinget/regionen där du bor. Här finns information om patientnämnden i Stockholms läns landsting (länk här).
Inspektionen för vård och omsorg
En möjlighet är att anmäla det inträffade till IVO, inspektionen för vård och omsorg. För att kontakta IVO ska man först ha kontaktat patientnämnden alternativt vårdenheten där man fick vård (i ditt fall förmodar jag att det är vårdcentralen). De ansvariga ska ha haft tillfälle att svara på dina klagomål innan du kontaktar IVO. Här finns mer information om hur man går tillväga för att tipsa IVO om brister i vården eller göra en anmälan (länk här).
Vad du kan göra nu
Till att börja med rekommenderar jag att du tar kontakt med din vårdcentral, alternativt patientnämnden, och berättar om det inträffade och att det verkar som att du har fått en felaktig diagnos. Därefter kan du kontakta IVO. Det finns mer information på 1177 Vårdguidens hemsida om vad man kan göra om man har klagomål på vården (se länk här).
Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.
Vänligen,