Har sambos någon underhållsskyldighet mot varandra?

Jag och min sambo väntar vårat första barn i januari 2019. Han vill vara pappaledig 5-6 månader, därför kom vi överens om att jag skulle ta ut så få dagar som möjligt första året så han kan vara hemma. Jag utgick då ifrån att vi kommer dela lika på all inkomst eftersom jag kommer få så väldigt lite under ledigheten (samtidigt som jag ju missar ca 300 000 i inkomst + tjänstepension, ränta...) och han tjänar väldigt bra men det ville han först inte. Efter lite resonerande verkar han förstått att det blir ohållbart i längden. Jag tycker det känns läskigt att han när som helst kan ändra sig dock, jag blir ju så beroende av honom. För barnets skull vill jag att vi ska kunna vara hemma så länge som möjligt, och då måste vi snåla på dagar första året. Kan vi skriva ett avtal om att ekonomin ska vara gemensam?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt och struktur

Jag kommer i mitt svar att utgå från att ni är sambos i den mening lagen anger för att samboskap ska vara aktuellt. Jag kommer att redogöra för vad som gäller som sambo, men även vad som gäller inom ett äktenskap då det finns stora skillnader mellan äktenskap och samboskap. Det finns även en skillnad mellan underhållsskyldighet mot sambo och underhållsskyldighet mot barn vilket därefter redogörs för.

Det finns ingen lagstadgad underhållsskyldighet som sambo

Du beskriver i din fråga att ni är sambos, vilket gör att sambolagen (SamboL) är tillämplig. Sambos är två personer som lever tillsammans under äktenskapsliknande former, men som inte ingått äktenskap med varandra (1 § SamboL). Sambolagen ger ett minimiskydd åt den svagare parten när ett samboförhållande upphör och innehåller regler om delning av gemensam bostad och bohag då ett samboförhållande upplöses, om en sambos rätt att överta bostad som inte ingår i delningen och om inskränkningar i rätten att förfoga över det gemensamma hemmet. Däremot finns det i lagen ingen försörjningsskyldighet av den andra sambon.

Hade ni varit gifta, eller skulle välja att göra så, finns det en underhållsskyldighet inom äktenskapet. Vid äktenskap blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig. Inom äktenskapet ska var och en av makarna bidra till det som behövs för att deras gemensamma och personliga behov tillgodoses (6 kap. 1 § ÄktB). Om det den ena maken ska bidra med inte räcker till för dennes personliga behov ska den andra maken skjuta till de pengar som behövs (6 kap. 2 § ÄktB). Till underhållet hör i första hand vad som behövs för makarnas gemensamma behov. Dit räknas vanliga levnadskostnader t.ex. mat, bostad och övriga hushållskostnader. Till personliga behov räknas bl.a. kläder, hygien- och hälsoartiklar. Med andra ord räknas praktiskt taget alla vanliga levnadskostnader in i underhållet.

Det finns en underhållsskyldighet för ert gemensamma barn

Då ni snart ska få ert barn kommer föräldrabalken (FB) att aktualiseras. Föräldrabalken reglerar det mesta som har att göra med barnets boende, vårdnad, namn och underhållsskyldighet. Föräldrarna har i förhållande till sina barn en underhållsskyldighet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § FB). När det gäller underhållsskyldigheten till barn utgås från er föräldrars samlade ekonomiska förmåga. Det innebär att om du tjänar lite pengar och din sambo mer kan han behöva skjuta till mer för barnets underhåll.

Kan det avtalas om gemensam ekonomi?

Det blir svårt för er att skriva ett avtal om att ekonomin ska vara gemensam och att alla utgifter ska delas lika. Ni kan skriva ett sådant avtal och det kan ha en viss moralisk effekt, juridiskt är det däremot svårare att få det att hålla. Värt att tänka på är att, även om det må låta oromantiskt, så är äktenskapet även det en form av avtal. Vid ingående av äktenskap finns ett större skydd både vad gäller underhållsskyldighet inom äktenskapet, som vad som sker om ni skulle välja att gå skilda vägar eller om någon av er skulle avlida.

Sammanfattningsvis finns det ingen underhållsskyldighet mellan sambos, däremot har föräldrar en underhållsskyldighet mot sina barn. Äktenskapet ger en större trygghet än samboskapet vad gäller ekonomi, arv m.m. Om ni fortsättningsvis väljer att vara sambos och inte gifter er rekommenderar jag att ni dels skriver ett samboavtal som reglerar vad som gäller för det fall att ni en dag skulle välja att gå skilda vägar, dels upprättar ett testamente om vem som ska ärva vem den dag någon av er går bort.

För det fall att ni vill upprätta ett samboavtal erbjuder vid det på vår hemsida. Alternativt kan ni boka en tid med någon av våra kunniga jurister som kan hjälpa er med både avtal och testamente!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare