Måste min son försörja sin sambo?

Hej

Min son har blivit sambo. Min son jobbar och får heltidslön varje månad, hans sambo jobbar inte utan får sjukersättning på en mindre summa varje månad. Måste min son då försörja sambon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste din son försörja sin sambo?

I och med att din son och hans sambo är sambor blir sambolagen tillämplig. I sambolagen finns ingenting som säger att sambos är skyldiga att försörja varandra. Det är endast gifta makar som har en sådan skyldighet (6 kap. 1 och 2 §§ äktenskapsbalken). Din son måste alltså inte försörja sin sambo.

Sammanfattning

Din son har inte någon skyldighet att försörja sin sambo.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare