Har säljaren rätt att behålla handpenningen då köp av fastighet inte blir av?

Hej!

Vi har inte gjort någon avtal mellan oss och det var jag som ångrade köpet av fastigheten och säljaren vill inte betala tillbaka de 50 tusen kronor som jag gav honom i handpenning. Får han behålla dem ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du och den andra parten "inte gjort något avtal" tolkar jag som att ni inte skrivit under något köpekontrakt utan bara kommit överens muntligt om att du ska köpa fastigheten. Du är därmed inte bunden vid ditt löfte, eftersom köp av fast egendom kräver ett skriftligt avtal för att vara bindande (jordabalken 4 kap 1 § första stycket).

Ett handpenningsavtal kan innebära ersättningsskyldighet

Du beskriver inte omständigheterna runt överlämnandet av pengarna, men jag utgår ifrån att ni ingått ett så kallat handpenningsavtal. Det innebär oftast att köparen mot att betala en handpenning för företräde framför andra köpare. Om köpet blir av dras handpenningen bort från köpeskillingen.

Handpenningsavtalet kan innebära att du blir tvungen att ersätta säljaren om köpet inte blir av. Han har då rätt att behålla hela eller delar av handpenningen.

Säljaren ska försättas i samma ekonomiska situation som innan

För att säljaren ska ha rätt till ersättning krävs att han faktiskt har lidit en förlust. Exempel på det kan vara kostnader för mäklare, annonser eller att ha tackat nej till ett annat bud. Det räcker alltså inte med att han enbart upplevt irritation eller stress.

Med hjälp av ersättningen ska säljaren försättas i samma ekonomiska situation som innan. Du kan dock som högst bli skyldig att betala handpenningens belopp, det vill säga 50 000 i ditt fall.

Du måste inte uttryckligen ha lovat att ersätta säljaren

Du behöver inte i ett avtal eller muntligen uttryckligen ha lovat att ersätta säljaren. Handpenningsavtalet i sig räcker för att du ska anses ha en sådan skyldighet (Högsta domstolen i NJA 1974 s. 526).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Sammanfattningsvis kan du vara tvungen att genom handpenningen ersätta säljarens förlust om han lidit en sådan. Om ni inte kan komma överens kan du vända dig till Lawline för vidare juridisk rådgivning om hur du ska få tillbaka dina pengar. Du kan i sådana fall kontakta oss på info@lawline.se.
Hilda HanssonRådgivare