FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/03/2023

Har säljaren ansvar för att en båt har kajplats?

Hej Lawline. Jag har hamnat i en svår situation efter försäljning av ett skepp från ett dödsbo. Min far var ägare till ett skepp. Skeppet har under lång tid legat vid kaj hos en fartygsförening. Min far avled pga sjukdom under 2022. Skeppet såldes och ägarbyte av skeppet gjordes hos Skeppsregistret under början av 2023, till en ny ägare. Den nya ägaren lovade att flytta skeppet från sin nuvarande kajplats till sin egna kajplats i en annan stad, men detta tycks dra ut på tiden rejält. Fartygsföreningen meddelar nu att de kommer fakturera mig 150kr per dag efter 31 mars 2023, om skeppet inte flyttas från sin nuvarande kajplats. Jag äger inte skeppet, och kan därmed inte flytta skeppet. Jag är själv inte medlem i fartygsföreningen och önskar inte heller bli medlem. Min far var medlem, men är som sagt avliden. Jag har meddelat via telefonsamtal till föreningen att jag inte önskar betala 150kr per dag för kajplatsen. Eventuellt kommer fartygsföreningen försöka skicka fakturor både till mig och till min fars dödsbo. Hur ska jag göra för att slippa betala dessa kommande fakturor? Räcker det att jag skriftligen avslutar medlemskapet hos fartygsföreningen åt min fars dödsbo, och sedan skriftligt bestrider fakturorna? Tacksam för den hjälp jag kan få!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring vad du ska göra då en fartygsförening anser att du, alternativt din fars dödsbo, ska betala för en kajplats som din far tidigare har betalt för då han ägde den nu sålda båten.

Svar

Ett avtal ingås vanligtvis mellan två parter. Vid dödsfall överförs de avtal som den avlidne haft på dödsboet. Avtalet kan inte överföras till släkt eller arvtagare utan drabbar endast dödsboet.

I ditt fall har fartygsföreningen sagt att de tänker fakturera dig för ett avtal som nu finns mellan dem och din avlidne fars dödsbo. Du och fartygsföreningen har emellertid, utifrån information du givit, ingen som helst avtalsrelation. Om du irriteras av dessa fakturor som skickas till dig kan du kolla på polisens hemsida för att anmäla dessa fakturor om du anser att det som står på hemsidan appliceras på din situation.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/fakturabedrageri/

När det kommer till din fars dödsbo gäller dock fortfarande avtalet. Det är dock personen som äger båten som har ansvar för att denne har en båtplats. Din fars dödsbo som tidigare ägare av båten har inget ansvar för att båten har en båtplats. Vid avtalet skulle du och köparen kunnat komma överens om att överlåta kajplatsen men om detta ej har gjorts finns det ingen skyldighet för dig att behålla platsen. Säg därför upp medlemskapet/avtalet om kajplats i din fars dödsbos vägnar snarast. Det kan vara så att det finns en uppsägningstid och isåfall gäller avtalet tills uppsägningstiden löpt ut. Du är dock inte skyldig att betala för detta utan det är din fars dödsbo.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare