Har rättsinnehavaren till ett överlåtet fotografiskt verk samma rättigheter som upphovsmannen?

Hej! Har jag som rättsinnehavare till en fotografisk bild total ensamrätt till den och likt en upphovsman lagligt stöd i att få bilden borttagen från Facebook? Enligt överenskommelse med upphovsmannen är jag rättsinnehavare för all framtid och innehavare av högupplöst, digitalt original.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta om du som rättsinnehavare till ett överlåtet fotografisk verk har samma rättigheter som upphovsmannen har att få en upphovsrättsligt skyddad bild borttagen från Facebook (sociala medier).

Jag vill förklara att svaret blir annorlunda om det rör sig om en fotografisk bild eller ett fotografiskt verk som uppnått verkshöjd och därmed har upphovsrättsligt skydd. Eftersom utförlig information saknas i frågan utgår jag ifrån att bilden är upphovsrättsligt skyddad och att den endast har en upphovsman som du har övertagit rättigheterna av. Därmed svarar jag utifrån att det är ett fotografiskt verk du har övertagit. Om så inte är fallet får du gärna återkomma.

Frågan bedöms utifrån Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL), som reglerar när och hur det är tillåtet att använda sig av upphovsmannens verk. Om verket uppnår verkshöjd, genom att vara så pass unikt och ha en individuell särprägel att två oberoende personer rimligen inte skulle kunna skapa exakt samma verk, blir verket automatiskt upphovsrättsligt skyddat genom att vara ett fotografiskt verk (1 kap. 1 § URL). Detta skydd uppkommer exempelvis om en professionell fotograf tagit en bild genom att reglera vinkeln och ljuset osv för att på så sätt ge uttryck för sin individuella särprägel.

Upphovsrättens innebörd, överlåtelse av rättigheter och skyddstid

Upphovsrätten ger dig som skapat alstret eller har övertagit rättigheterna till alstret ensamrätt gällande hur alstret får användas. Om upphovsmannen har överlåtit rättigheterna till det fotografiska verket till dig, har du alltså övertagit den ekonomiska upphovsrätten (3 kap. 27 § URL). Detta innebär att du har en förfoganderätt till bilderna, det vill säga att du får framställa exemplar av verket och göra verket tillgängligt för allmänheten genom spridning (1 kap. 2 § URL).

Den ideella upphovsrätten (det personliga intresset, främst att upphovsmannen har rätt att namnges tillsammans med alstret) anses normalt inte kunna överlåtas utan enbart efterges (att verket får användas på ett visst sätt under en specificerad tidpunkt utan att upphovsmannen namnges), men den har ändå ett förmögenhetsvärde och intrång ger rätt till ersättning. Du har alltså inte övertagit den ideella upphovsrätten till bilden om ni inte i överenskommelsen har specificerat en tidpunkt där upphovsmannen efterger denna rätt.

Specialitetsgrundsatsen och specifikationsprincipen är två begrepp som används inom upphovsrätten vid överlåtelse av en immateriell ensamrätt. Specialitetsgrundsatsen talar om att de delar av upphovsrätten som inte uttryckligen har upplåtits stannar kvar hos upphovsmannen. Otydliga och oklara avtal mellan parterna tolkas till upphovsmannens fördel, enligt specifikationsprincipen.

Med upphovsrätten följer även att det är straffbart för andra att utnyttja det upphovsrättsliga alstret på ett sätt som leder till intrång i upphovsrätten.

Gällande skyddstid för fotografiska verk som kan jämställas med konstnärliga verk är 70 år efter upphovsmannens död. Därför är det tyvärr inte möjligt att fotografiet skulle vara skyddat av din upphovsrätt i all framtid.

Bilder som publiceras av rättsinnehavaren på Facebook får användas av Facebook

Eftersom du som rättsinnehavare har övertagit den ekonomiska upphovsrätten till verket har du uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas. Inskränkningar i din ensamrätt återfinns i 2 kap. URL, men dessa är inte tillämpliga i fall gällande sociala medier. Därmed kan du alltså avgöra i vilken utsträckning den fotografiska bilden får finnas på sociala medier om du själv inte har lagt ut bilden på sociala medier. Det innebär i praktiken att du måste ge ditt godkännande innan någon annan lägger upp ditt upphovsrättsskyddade verk på sociala medier. Du bör alltså kunna få bilden borttagen från Facebook, om den inte har spridits vidare (i sådant fall kan det vara svårt att få bilden borttagen eller veta vem som publicerade den,men den som gjort intrång i ensamrätten kan fortfarande straffas för detta).

Har du däremot själv lagt ut bilden på Facebook har du, genom att godkänna användarvillkoren när du startade ditt konto, gett Facebook rätten att använda allt material du publicerar utan kostnad för dem (en begränsad licens). Du har trots det fortfarande kvar din upphovsrätt och Facebook har ingen ensamrätt till bilden, men du har själv valt att sprida den aktuella bilden till allmänheten. Om du skulle avsluta ett konto upphör licensavtalet och därmed Facebooks rättighet att använda bilder som bara finns på detta konto. Har du har delat bilden med andra upphör inte Facebooks rättigheter till bilden, då den fortfarande finns kvar på andra aktiva konton.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar eller behöver ytterligare juridisk rådgivning är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare