FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/07/2018

Har polisen skyldighet att legitimera sig?

Hej,

Rätta mig gärna enkelt här om jag har fel, men jag tror jag vet det följande:

1. En polis måste inte legitimera sig själv.

2. En polis kan arrestera dig utan att omedelbart visa bevis för den påstådda handlingen.

Första frågan:

Är inte detta receptet för den enklaste kidnappningen någonsin?

Låt oss anta att någon går så långt att de bryter mot lagen genom att uppge sig själv som polis utan att vara det, och sedan arresterar någon i egenskap av "polis". Denna personen behöver inte legitimera sig själv som polis, men personen som blir arresterad får inte heller motstrida. Denna "polis" kan ju bara rulla iväg med personen som blev arresterad och på så sätt ha kidnappat någon helt utan motstrid. Det kan till och med förekomma utomhus, i dagsljus om så skulle vara fallet.

Andra frågan:

I grova drag, om någon förutom en polis frihetsberövar (arresterar) dig så kallas det kidnappning. Mot polisen får man självklart inte motstrida, men om man blir kidnappad så får man göra det som krävs för att komma bort.

Om polisen väljer att inte legitimera sig själv på begäran och fortsätter med sin arrest, kan man då slå emot och hävda självförsvar tills man faktiskt vet att det är poliser man interagerar med?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt polisförordningen 11 § ska en polis under tjänstgöringen kunna identifiera sig med med en polislegitimation.

Det finns naturligtvis situationer där det inte blir praktiskt möjligt att först visa legitimation innan man griper någon, men vid en sansad situation borde det inte vara konstigt att någon ber att få se polisens legitimation. Poliser har som sagt inte alltid den uppmärksammande uniformen på sig och då skulle det kunna vara svårt att veta säkert.

Civilklädda "poliser" som vägrar uppge legitimation och dessutom försöker tvinga iväg dig ska du nog starkt avvärja dig emot, och om du skulle göra det kan du knappast gripas för våld mot tjänsteman då du inte vet om det är en tjänsteman eller ej, om denne inte legitimerar sig.

Nödvärn och självförsvar kan man absolut hävda tills man vet, men försvaret bör inte ha gått längre än vad den faktiska nöden kräver. Håller någon fast dig får du slita dig loss, men när du gjort det har du inte rätt att rikta några slag, då utför du misshandel. Får du höra personen säga sig vara polis kan det vara läge att hålla sig lugn tills denne visat dig att så är fallet. Finner du anledning att tvivla, då polisen vägrar visa legitimation och du finner situationen märklig kan du lägga benen på rygg utan att hållas ansvarig för det.

Sunt förnuft i varje situation gäller såväl för polis som för medborgare.

Den som med falsk polislegitimation uppger sig vara polis döms för falsk föregivande av allmän ställning.

Bifogar några intressanta artiklar i ämnet:
http://www.dagensjuridik.se/2018/01/kvinna-som-misshandlat-polis-frias-forstod-inte-att-det-var-en-polis

http://www.dagensjuridik.se/2017/11/frias-efter-att-ha-forsokte-frita-kompis-fran-polisen-frihetsberovandet-hade-inte-kommunicer

Jennie NilssonRådgivare