FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/03/2020

Har polisen rätt att begära en passagerares legitimation?

Hej! Jag undrar om polisen kan be om ID handling när ens vän blir stoppad för nykterhetskontroll när han framför fordonet och du sitter bara bredvid, kan dom alltså säga till mig som sitter bredvid att ge mina personuppgifter? Har länge tänkt på det här.

Mvh, tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om när en polis får begära att du visar din legitimation finns i 14 § Polislagen.

Där anges att polisen har en rätt att begära att få se din legitimation om det finns särskild anledning att anta att du är efterspanad eller efterlyst för ett brott. Om du i sådana fall vägrar att legitimera dig har polisen rätt att omhänderta dig för identifiering.

För att polisen ska ha rätt att kräva att få se din legitimation krävs stöd i lag. Polisen har alltså inte rätt att begära att du visar din legitimation om det saknas lagstöd. Lagstöd saknas i detta fall om polisen inte har särskild anledning att anta att du är efterspanad eller efterlyst för ett brott.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare