FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/03/2019

Har polisen befogenhet att utföra alkotest på en person som bara står och mekar med sin parkerade bil?

Har polisen befogenhet att utföra alkotest på person som mekar med sin PARKERADE bil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Poliser utför alkotest av en enda anledning=att sätta dit folk för rattfylleri (4 § lag om straff för vissa trafikbrott). För att överhuvudtaget kunna bli dömd för detta brott kräver lagen att du ska anses "föra" ett motorfordon. Ordet "föra" i lagtexten innebär alltså att det måste ske någon form av förflyttning av fordonet från punkt A till punkt B. Ingen förflyttning=inget rattfylleri

När man (som i din fråga) endast står och mekar med sin parkerade bil har man ju inte förflyttat fordonet. Således kan du inte heller, oavsett alkoholmängd i ditt blod, dömas för rattfylleri. Då polisen i detta fall inte har något brott att misstänka dig för, finns det ju heller ingen som helst anledning för polisen att göra ett alkoholtest. En polis har endast befogenhet att genomföra (kräva) ett alkotest om de misstänker dig för rattfylleri. Dock faller det ju här på att poliserna inte kan misstänka dig, då de inte sett dig förflytta bilen från A till B. Poliserna som tvingar dig till ett alkotest i detta läge måste ha missat det faktum att det inte är inte olagligt att vara full i Sverige. Om du vill stå och meka med din bil med lite jästa drycker i kroppen ska du faktiskt få göra det utan att någon polis ska komma och härja med en alkomätare.

Således är alltså svaret att det bara är att meka på. En polis som bara sett dig stå och meka torde definitivt gå utanför sin befogenhet om denne kräver ett alkotest från dig. Det är själva förflyttningen av bilen som avgör om du kan bli dömd för rattfylleri, att endast meka i berusat tillstånd är inte olagligt.

Trevligt mekande!

Sebastian NäslundRådgivare