Har överenskommelse eller äktenskapsförord företräde?

Hej

Har ett äktenskapsförord där allt som jag tog med i äktenskapet är min enskilda egendom och även avkastningen på lägenheten skall vara min egendom

Långt senare har jag skrivit en överenskommelse med min fru om att hon får

Halva vinsten av den lägenheten som enligt äktenskapsförordret är min enskilda egendom

Vill veta om överenskommelsen eller äktenskapsförordet är det som gäller om vi går i sär

Själv hoppas jag att det är äktenskapsförordret som gäller

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i äktenskapsbalken (1987:230) för att besvara din fråga.

En utgångspunkt inom äktenskapsrätt är att när ett äktenskap upplöses ska all giftorättsgods ingå i bodelningen (10 kap 1 § ÄktB). Mellan makar utgör allt som inte är enskilda egendom giftorättsgods (7 kap 1 § ÄktB), och ett äktenskapsförord gör egendomen som du säger till enskild egendom (7 kap 2 § ÄktB).

Så huvudregeln är att enskild egendom enligt äktenskapsförord ska förbli enskild och därmed inte ingå i en bodelning, dock är ett undantag ifall något annat avtals. Ifall makarna under äktenskapet kommer överens om att egendom som gjorts enskild genom äktenskapsförord ska ingå i bodelningen, ska det betraktas som giftorättsgods oavsett äktenskapsförordet. Därmed kommer överenskommelsen att gå före äktenskapsförordet som kommer att frångås vid bodelningen (10 kap 4 § ÄktB).

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare