FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2021

Har ordningsvakter större befogenhet än biljettkontrollanter?

Hej! Jag har läst era svar angående biljettkontrollanter på kollektiva transportmedel och deras befogenheter. Så som jag har fattat det så har kontrollanterna ingen rätt att hålla kvar mig eller hindra mig att kliva av med fysiska medel om jag inte har visat någon biljett. Om jag däremot har visat en falsk biljett så har de denna rätt. Vi råkar ut för kontrollanter ganska ofta här i och de är oftast mycket trevliga och jag har talat om att jag har arbetat med juridik (inte inom detta område) och jag har talat om den här skillnaden på rätt till ingripande mellan om jag visar en falsk biljett eller om jag inte visar någon biljett och det är inte alla som vet om detta! Nu kommer min följdfråga. Om det är en väktare som utför kontrollen, har den då större befogenhet att "gripa" mig/hålla mig kvar i väntan på polis, än en biljettkontrollant som är anställd av trafikbolaget men som inte har befogenhet som väktare?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar att du undrar huruvida väktare har större befogenhet att ''gripa'' dig än en biljetkontrollant. På rak arm kan man säga att ordningsvakter har större befogenheter eftersom de jobbar för polisen och kan omhänderta dig. De får även omhänderta dig för att ta reda på din identitet om du inte kan uppvisa giltig legitimation när du inte har giltigt biljett på exempelvis ett tåg.

Vad gäller själva gripandet i en sådan situation råder något som kallas ''envarsgripande''. Detta innebär i praktiken att vem som helst har rätt (i vissa speciella situationer) att gripa personer som har begått brott som har fängelse i straffskalan. Den som grips ska ha påträffats på bar gärning eller på flyende fot. En ordningsvakt och biljettkontrollant jobbar båda med envarsgripanden i sin vardag och har båda rätt till det, skillnaden ligger dock som jag förklarat att ordningsvakter kan kräva dig på din legitimation.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare