Har ordningsvakter och nattklubbsägare en skyldighet att anmäla brott till polisen?

Hallå. Min vän utsattes för misshandel i en nattklubb när ordningsvakter och klubben såg/hantera situationen så sa de att de bara anmäler brottet om den som utsattes för misshandeln vill att de ska göra så. Har inte klubben en skyldighet till att anmäla brott som begås i deras lokaler, speciellt då de serverar alkohol vilket bidrar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anmälningsskyldighet

I Sverige finns det ingen allmän anmälningsplikt vilket innebär att en person som vet att ett brott begåtts eller bevittnat ett brott normalt sätt inte har en skyldighet att anmäla brottet hos polisen. Dock kan en sådan skyldighet föreligga avseende vissa typer av brott, vilket regleras i 23 kap. 6 § brottsbalken. Där anges det att en person som bevittnar ett pågående brott och kan anmäla brottet till polisen utan att riskera sin egen säkerhet har en skyldighet att anmäla brottet, annars är det brottsligt. Denna skyldighet inträder dock endast när det rör sig om grövre brott såsom mord och misshandel och att det följer uttryckligen av lagen. Detta betyder att det förelegat en skyldighet att anmäla misshandeln om klubben och ordningsvakten bevittnat den.

Vissa personer har dock en anmälningsplikt som följer av deras yrke. Detta gäller exempelvis myndigheter som hanterar barn såsom socialtjänsten och lärare. En ordningsvakt har också en rapporteringsskyldighet när de får kännedom om brott (7 § lag om ordningsvakter) vilket innebär att ordningsvakterna borde ha rapporterat misshandeln till polisen.

Vissa brott måste anmälas av offret

Enligt 23 kap. 1 § rättegångsbalken ska en förundersökning inledas så snart det finns en anledning att anta att ett brott som förövats hör under allmänt åtal. De flesta brott hör under allmänt åtal och det är endast brott där det uttryckligen sägs i lagtexten att de inte hör under allmänt åtal som inte gör det. Dessa brott är exempelvis förtal och förolämpning (5 kap. 5 § brottsbalken), som därmed måste anmälas av den som utsatts för brottet.

I ditt fall är det fråga om en misshandel som hör under allmänt åtal. Detta betyder att brottet kan anmälas av vem som helst och inte enbart din kompis som utsatts för brottet.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Med vänlig hälsning,

Sandra Bargabriel

Sandra BargabrielRådgivare