Har mor och syster till avlidet särkullbarn arvsrätt?

Min far har avlidit. Min mor lever fortfarande och de var gifta. Min far har två särkullbarn med olika mödrar (döttrar). Den ena dottern är avliden och hade inga barn. Hon har dock halvsystrar på sin mors sida.

Frågan är om dessa systrar och modern har någon arvsrätt efter min far, när nu min halvsyster är avliden.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Naturligtvis har fortfarande det särkullbarn som lever arvsrätt; det är ju enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) en bröstarvinge och till och med en av de som skall ärva i första hand. Det finns dock ingenting som gör att det levande särkullbarnets mor skall ärva så länge det inte finns ett testamente som säger det. Samma sak gäller det avlidna särkullbarnets mor, som alltså heller inte skall ärva, liksom de halvsystrar på moderns sida dottern har.

Arvsrätten enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken går vidare på barnbarn om barnet är dött. Det avlidna särkullbarnet har dock inga barn. Kort sagt skall alltså varken särkullbarnets mor eller halvsystrar eller någon annan ärva! Det är dock värt att notera att det särkullbarn som ännu lever har rätt att kräva ut sitt arv nu, medan du och eventuella helsyskon får "vänta på arvet" eftersom det blir er mor som ärver era andelar (3 kap. 1 § Ärvdabalken).

Hoppas att svaret är till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare