Har mina barn arvsrätt efter min bror om jag inte är i livet?

Hej Min bror är ogift och barnlös. Vi är fyra syskon. Jag är gift och har två barn. Om ja går bort före min bror, går då min del av arvet till min make eller till mina barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar över hur arvet efter din bror kommer fördelas om du inte är i livet när det inträffar. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten är att en efterlevande make eller maka ärver kvarlåtenskapen i sin helhet (3 kap. 1 § ÄB). Om efterlevande make eller maka saknas ärver istället eventuella bröstarvingar kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § ÄB). Om bröstarvingar saknas ärver den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Först om inte heller några efterlevande föräldrar finns ärver syskon (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Om något syskon i en syskonskara inte är i livet ärver det berörda syskonets barn dennes del (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Denna typ av arvsrätt kallas istadarätt.

Du skriver att din bror inte är gift och inte heller har några barn. Om han går bort ärver därför era föräldrar honom i sin helhet. Skulle era föräldrar inte vara i livet vid din brors bortgång kommer hans arv istället att fördelas mellan dig och resterande syskon. Om du går bort innan din bror kommer din del av arvet efter din bror att tillfalla dina barn genom deras istadarätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare