Har min sambo rätt att kräva att jag flyttar?

Jag flyttade in i min sambos hus, dvs han ägde det innan vi blev sambos. Om vårt förhållande tar slut har han då rätt att kräva att jag flyttar ut samma dag? Det är ju inte så lätt att hitta en bostad med inflyttning samma dag. Att sova på en väns soffa gör det ju svårt att ha delad vårdnad om våra barn om jag ska få ha dem halva tiden. Vill ju heller inte ha dem bara någon timme då och då i flera månader, speciellt inte om det sedan skulle bli en vårdnadstvist.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din sambo har bott i bostaden sedan tidigare och du flyttat in till honom utgör inte bostaden samboegendom och är därmed ingen gemensam bostad. Då har den som står på kontraktet (dvs. din sambo) i regel rätt att "slänga ut" den andra. Det finns dock ett undantag i 22 § Sambolagen. Undantaget innebär att den som inte "äger" hyresrätten eller bostadsrätten har rätt att överta denna om det är skäligt och denna partner bäst behöver den. Paragrafen är mycket sällan tillämpad och det är svårt att nå upp till rekvisiten. Har den som blir utkastad barn, inget jobb, dålig ekonomi och andra förutsättningar som gör det svårt att hitta en egen bostad talar detta för att undantaget ska tillämpas, men observera att det tillämpas mycket, mycket restriktivt.

Vill du boka tid med våra jurister är du välkommen att göra det här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Med vänlig hälsning

Minella KurjakovicRådgivare