Har min sambo någon rätt till min fastighet vid bodelning och bortgång? Vilken uppsägningstid gäller vid ett samboförhållande?

Hej!

För 4 år sedan köpte jag ut min nuvarande sambo från fastigheten jag äger idag. Vi är idag sambos igen. Har han någon rätt till fastigheten idag? Om jag vill han ska flytta igen hur länge har han rätt att bo kvar i huset efter jag bett honom flytta? Vad gäller om jag avlider? Hur länge har han rätt att bo kvar då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglering kring samboförhållande finns i sambolagen (2003:376)(samboL).

Din sambo har ingen rätt till din fastighet

För att din fastighet ska ingå i en eventuell framtida bodelning mellan dig och din sambo måste den klassas som "samboegendom" (8 § samboL). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § samboL).

Eftersom du köpte ut din sambo för 4 år sedan drar jag slutsatsen att vid förvärvet så förvärvade ni fastigheten för gemensam användning. Jag tolkar vidare informationen i din fråga som att ni slutade att vara sambos ett tag(du köpte ut din sambo) för att sedan återgå till att bli sambos och att hen nu INTE äger någon del i fastigheten.

Det som är avgörande i detta fall är om ert samboförhållande har upphört i lagens mening under perioden ni slutade vara sambos. Ett samboförhållande upphör när bla. om samborna flyttar isär (2 § 1 stycket 2 punkten samboL). Med att flytta isär menas att en av samborna bosatt sig på annat håll (prop. 2002/03:80). Om anledningen till flytten var långvarig vård utanför hemmet eller vid arbete på annan ort ska en nyanserad bedömning göras (se NJA 1994 s. 61).

Eftersom det inte framgår någon speciell anledning i din fråga kommer jag utgå från att ni helt enkelt flyttade isär och din ex-sambo bosatte sig på annat håll.

Eftersom ert samboförhållandet upphörde (när din ex-sambo flyttade ut) är fastigheten idag inte längre att anses som samboegendom eftersom den inte förvärvats för gemensam användning i "det nya samboförhållandet" + att du äger hela fastigheten.

Din sambo har rätt till uppsägningstid på 3 månader

Som ägare av fastigheten kommer du att betraktas som hyresvärd och din sambo som hyresgäst i andra hand. Detta gäller även om inte något uttryckligt hyresavtal finns. Eftersom att du hyr ut en del av din egen bostad har hen inget besittningsskydd, d.v.s. ingen rätt till en automatisk förlängning av hyreskontraktet. Det skydd hen som sambo har är istället rätten till uppsägningstid. Om inget annat har avtalats har din sambo rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen (12 kap. 4 § och 12 kap. 8 § jordabalken). Först efter att denna tid har passerat har du rätt att kasta ut din sambo.

Uppsägningen behöver dessutom uppfylla vissa krav. Uppsägningen ska vara skriftlig om din sambo har bott hos dig i mer än tre månader i följd och ska dessutom delges hen. Delgivning innebär i princip att du ska se till att din sambo tar del av uppsägningen och att du måste kunna bevisa att hen har tagit del av uppsägningen.

Om du avlider har din sambo rätt till uppsägningstid på 3 månader

Om en sambo dör upphör samboförhållandet (2 § 1 stycket 3 punkten samboL). En kvarlevande sambo har rätt till övertagande av bostaden i vissa fall. Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (22 § samboL). Som du märker gäller denna bestämmelse endast bostäder som innehas med hyresrätt eller bostadsrätt, så den gäller inte för fastigheter och är därmed inte tillämplig i detta fall.

Det finns ingen vidare ledning i sambolagen så istället får man ta ledning av bestämmelserna i jordabalken om hyra. Den efterlevande sambon får anses ha rätt till en uppsägningstid. Uppsägningstiden är som sagt tidigare minst 3 månader om inget annat avtalas och den ska vara skriftlig (12 kap. 4 § och 12 kap. 8 § jordabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare