Har min mammas före detta mans barn rätt till arv efter min mamma?

Hej

Min mamma har precis gått bort. Hon var tidigare gift med en man som har 5 barn med i ett tidigare äktenskap denna mannen och min mamma har inga gemensamma barn.

Denna mannen gick bort för 12 år sedan.

min fråga är om hans barn har någonting att ärva från min mamma ?

jag har ett papper som säger att dom mottagit hela sin arvslott efter sin far som är signerat av dem.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar att din mamma har gått bort och ska hjälpa dig så gott jag kan. Jag tolkar din fråga som att din mamma var gift med en man som gick bort för 12 år sedan. De hade inga gemensamma barn, han hade däremot fem barn från ett tidigare äktenskap och din mamma hade dig. Nu har din mamma gått bort och du undrar därmed om din mammas mans barn har rätt till något arv från din mamma.

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Mitt korta svar på din fråga är nej, hans barn har inte rätt till något arv efter din mamma. Jag förklarar närmare nedan.

Särkullbarn har inte rätt till efterarv om de fått ut hela arvslotten

Eftersom de fem barnen inte var din mammas och hennes mans gemensamma, var de så kallade särkullbarn i äktenskapet.

Att vara särkullbarn innebär att man har rätt att få ut hela sitt arv från sin förälder direkt när den avlider (3 kap. 1 § ÄB). Med andra ord hade mannens barn rätt att få ut hela sitt arv efter honom när han dog. Det är också det som verkar ha skett i detta fall, eftersom ni skrivit papper på att de har mottagit hela sin arvslott efter sin pappa.

Din mamma mottog alltså inte någonting av mannens barns arv när han dog, och det finns därför ingen andel av barnens arv i din mammas kvarlåtenskap. Barnen har därför inte rätt att ärva någonting av din mamma nu när hon har gått bort (om inte din mamma skrivit testamente som anger att de ska få ärva). Det är du (och eventuella syskon till dig) som har rätt att ärva din mamma (2 kap. 1 § ÄB).

Annorlunda vore om barnen var deras gemensamma. Då hade din mamma fått deras arv när hennes man (deras pappa) dog, vilket hade givit dem rätt till så kallat efterarv när er mamma nu avlidit (3 kap. 1 § ÄB). Eftersom barnen inte var deras gemensamma, går jag dock inte närmare in på vad det innebär.

Sammanfattning

Eftersom mannens barn inte var hans och din mammas gemensamma, utan särkullbarn, hade de rätt att få hela sitt arv efter sin pappa direkt när han dog. Eftersom de mottog hela sitt arv direkt, har de inte rätt till så kallat efterarv när din mamma nu har gått bort. De har alltså inte rätt att ärva någonting från din mamma, utan du (och eventuella syskon till dig) ska ärva henne. Detta gäller dock förutsatt att din mamma inte skrivit testamente som säger att mannens barn ska få ärva.

Hoppas svaret är till hjälp! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att skriva en ny fråga eller lämna en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare