FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/03/2020

Har min mamma rätt att inte låta mig stänga min sovrumsdörr?

Hej, jag är en 21 åring som fortfarande bor hemma. Jag har tidigare haft psykiska problem men har återhämtat mig det senaste året och har inte haft några farliga incidenter på väldigt lång tid. Min läkare och psykolog har sett framgången.

Nu till frågan:

Har min mamma rätt att inte låta mig stänga dörren till mitt rum, så hon kan kolla till mig var 5 minut?

Tillägga ska att jag precis börjat få lov att vara på mitt rum själv eftersom att "du kommer skada dig om du är själv" (mammas ord). Personligen känner jag att mitt privatliv gång på gång blir kränkt.

Jag har försökt hitta något konkret om just stänga sovrumsdörren, men hittar inget.

Skulle vara mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen särskild lagregel som reglerar just att man har rätt att ha stängd dörr när det kommer till en gemensam bostad. Eftersom det rör sig om ett delat utrymme som ni bor i tillsammans får ni förfoga över det på eget sätt.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare