Har min makes familj rätt till arv direkt om han går bort?

Min make har inga barn medans jag har barn, kan hans avingar begära att få ut sitt av på samma sätt som min barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När du är gift så ärver du den som du är gift med (1 § 3 kap Ärvdabalk). Undantaget är när du har barn med någon annan, då har barnen rätt att få ut sitt arv direkt (1 § 3 kap Ärvdabalk). Din makes släktingar har inte rätt att få ut arvet efter din make medan du är i livet, den dagen ni båda är borta går arvet till både hans och dina släktingar (2 § 3 kap Ärvdabalk).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare