Har min hyresvärd rätt att gå in i vår lägenhet för att fotografera inför uthyrning?

Min hyresvärd vill gå in o ta kort på våran lägenhet för att lägga ut dom på annons för nästa hyresgäst,är det tillåtet?

Vi vill inte att hon gör det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En hyresvärd har rätt att komma in i er lägenhet under vissa förutsättningar. Dessa är då du och hyresvärden är överens eller om det uppstått en nödsituation och hyresvärden behöver komma in. Som hyresgäst är du också skyldig att låta en lägenhet som är ledig för uthyrning visas för kommande hyresgäster. Huruvida fotografering inför uthyrning ska omfattas står inte uttryckligt i lagtexten. Man bör dock kunna likställa fotografering av lägenhet med visning av lägenhet vilket gör det tillåtet för din hyresvärd att komma in i lägenheten.

Däremot ska du ges möjlighet att påverka vilken tid detta ska ske och huruvida ni ska vara hemma eller inte när det sker. Sammanfattningsvis krävs ditt samtycke till när hyresvärden skall besöka din lägenhet.

(12 kap 26 § jordabalken).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare