FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2024

Har min frisör rätt att debitera mig om jag avbokat för sent?

Hej! Jag avbokade min frisörtid några minuter senare än 24h innan på grund av sjukt barn och blev debiterad halva priset. Frisören la ut min tid på sociala medier och den blev uppbokad direkt. Har frisören rätt att ta betalt av mig för min sena avbokning trots att denne ordnat en ny kund för samma pris som den behandling jag hade bokat? Är det rimligt att de debiterar halva priset trots att man är några minuter sen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om din frisör har rätt att debitera dig kostnaden för halva priset av din behandling om du avbokat din tid senare än överenskommet. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning.

Frisören har rätt att debitera dig om det anges i deras avbokningspolicy

Det finns inga generella regler för hur företag i allmänhet eller frisörer i synnerhet får eller bör agera när det gäller debitering av kostnaden vid för sent avbokade tider. Huvudregeln är att avtal ska hållas (1 § avtalslagen). När du bokar en tid hos en frisör ska du få ta del av deras avbokningspolicy och om det står i den att tider ska avbokas inom 24 h innan besöket så har de också rätt att debitera dig kostanden för halva priset av behandlingen om du avbokar senare än 24 h. Ett grundkrav för att frisören ska kunna debitera dig är således att du som kund blivit ordentligt informerad om vad som gäller samtidigt som tiden bokas. När du avbokar din tid står företaget med en lucka i schemat som visserligen kan bokas av en annan kund man om så inte sker blir företaget ekonomiskt drabbat.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare