Har min fars fru rätt att ärva efter min farmor?

Hej,

Min far har nyligen gått bort.

Han var omgift men dom har inga gemensamma barn. Dom som finns kvar är min fars fru, jag, hans mamma och pappas syster. Min farmor undrar nu om pappas fru ärver min farmor? Min farmor vill inte att hon ska ärva något

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur arvet fördelas efter din pappa

Då någon avlider är det dennes barn som ärver i första hand (2 kap 1 § ÄB). De barn som finns delar då på all egendom. Finns det ett barn så får denne allt, finns det två delar de lika, finns det tre får de en tredjedel var, och så vidare. Detta innebär att det är du som ärver allt efter din far (jag utgår ifrån att du är enda barnet eftersom det inte finns någon information om några syskon).

Eftersom din far och hans fru inte hade några gemensamma barn så kommer inte heller frun att ärva något efter din far. Om du vill kan du välja att avstå ditt arv till förmån för frun, du får då ärva din far när frun senare har gått bort. Detta är dock helt frivilligt och som huvudregel ska du ärva allt direkt. Det som kan vara bra att tänka på är att det finns en skyddsregel för efterlevande make/maka. Den efterlevande maken/makan har alltid rätt att få ut visst belopp ur bodelningen. År 2018 är detta belopp 182 000 (4 x prisbasbeloppet). Din fars fru har alltså rätt att få ut ett belopp om minst 182 000 kr ur bodelningen som görs innan arvet kan fördelas. Om din fars fru inte skulle ha en andel som är minst 182 000 kr har hon rätt att få egendom från din fars sida för att komma upp i denna summa. På detta sätt kan hon alltså ändå få en del av arvet efter din far.

Arvsfördelningen kan också se annorlunda ut om det finns ett testamente. Som huvudregel ska man då följa testamentet. Barn har dock alltid rätt att få ut sin laglott, även om testatorn har testamenterat all egendom till någon annan.

Hur arvet fördelas efter din farmor

Om din farmor skulle gå bort är det hennes barn som ska ärva i första hand. Detta innebär att det är din far och hans syster som ska dela på arvet (det framgår inte om det finns andra syskon), de får hälften var. Eftersom din far avlidit kommer hans del av arvet att gå vidare till hans barn istället, detta enligt något som kallas "istadarätten". Detta innebär att arvet efter din farmor kommer att gå till din faster och dig. Din fars fru kommer med andra inte att ärva något efter din farmor.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare