FrågaARBETSRÄTTSjuk 19/01/2022

​Har min dotter rätt till sjuklön?

Hej, min dotter har schemalagd arbetstid från måndag-fredag och kl 11:00-20:00. Hon blev sjuk 1 vecka (hon är 19 år gammal), har hon rätt till sjuklön?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Har min dotter rätt till sjuklön?

Den som är arbetstagare och som blir sjuk, har rätt till sjuklön från sin arbetsgivare de första fjorton dagarna (1 §och 7 § SjLL). Denna rätt inträder från den dag som arbetstagaren blir anställd (3 § SjLL). Din dotter har alltså rätt till en sjuklön. Sjuklönen är på 80 % av hennes inkomst (6 § 1 st. SjLL) och dessutom gör man ett karensavdrag. Karensavdraget är 20 procent av den sjuklön som hon beräknas få under en vecka (6 § 2 st. SjLL).

Sammanfattningsvis har din dotter alltså rätt till till 80 procent av sin lön och från lönen görs ett karensavdrag på 20 procent av den beräknade vecko-sjuklön.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Sophie Amalie BöjeRådgivare