Har migrationsverket en tidsfrist för begäran om att avsluta ett ärende?

Hej,

Jag ansökte om svenskt medborgarskap i mars 2020 tillsammans med min partner som är från Finland. Mitt fall borde vara lätt att avgöra, jag flyttade hit för att läsa en doktorsexamen och jag har försvarat min avhandling förra året och arbetar nu heltid.

I juni 2021 ansökte vi om '' Begäran om att avsluta ett ärende '' Detta gick till migrationsdomstolen och de har beslutat att migrationsverket ska avgöra ärendet så snart som möjligt. Vad är så snart som möjligt? Finns det en tidsfrist för vilken migrationsverket behöver avsluta mitt ärende?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Begäran hos Migrationsverket om att avgöra ärende

För att kunna skicka in en begäran om att avsluta ett ärende måste det ha gått sex månader sedan du skickade in din ansökan (förvaltningslagen 12 § första stycket). Så som jag har uppfattat din situation är det detta som ni har gjort.

En begäran om att Migrationsverket ska avgöra ett ärende innebär att Migrationsverket inom fyra veckor från den dag då begäran kom in antingen ska avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran (förvaltningslagen 12 § första stycket). Däremot verkar det dock som att belastningen hos Migrationsverket är extra hög vilket innebär att myndigheten pga. personalbrist inte kan fatta beslut i ditt ärende inom 4 veckor. Tidsramen på 4 veckor kommer därmed att fungera mer som ett mål men det kan i praktiken ta längre tid. Tyvärr kan du inte göra mer än att vänta på beslutet då du redan skickat in begäran.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare