Har man uppsåt till drograttfylleri om man inte kände till en cigaretts innehåll?

Hej!

Jag har blivit stoppad av polisen för blodprov och urinprov pga misstänkt drograttfylleri. Urinprov visar positivt för THC. Resultat för blodprov har inte kommit än.

Jag blev stoppad påväg hem från flygplatsen då jag hade varit i Portugal i en vecka. Ca ett dygn innan hemfärden är jag på fest. I köket röker några vänner en egenrullad cigarett som jag inte vet innehållet i. Jag blir bjuden och jag tar några bloss utan att tänka mig för.

Jag har förstått att positivt blodprov krävs för att drograttfylleri ska kunna styrkas, men även om blodprovet är positivt, anses det föreligga uppsåt för drograttfylleri även om jag inte visste om vad cigaretten innehöll?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den aktuella situationen omfattas av narkotikastrafflagen (1968:64) 1 § p. 6 vari det framgår att den som olovligen brukar narkotika skall dömas för narkotikabrott i högst tre år. Genom att olovligen röka en cigarett som innehöll narkotika är de rekvisit som krävs för att dömas för brottet uppfyllda. Eftersom omständigheterna i ditt fall är relativt lindriga är det möjligt att agerandet i ditt fall istället utgör ringa narkotikabrott enligt 2 § NSL. För detta brott består straffet av böter eller fängelse i högst sex månader.

För att kunna dömas för narkotikabrott på grund av narkotikabruk måste du dock ha uppsåt som täcker de ovannämnda rekvisiten. För att fällas för brottet krävs att det är ställt utom rimligt tvivel att du begått det aktuella brottet. I svensk rätt förekommer tre uppsåtsformer: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. För att bli fälld för brottet måste åklagaren se till att det är ställt utom rimligt tvivel att du i vart fall haft en misstanke om att du brukade narkotika, och var likgiltig inför om så var fallet.

Sammanfattningsvis behöver du alltså inte känna till att det var narkotika i den aktuella cigaretten. För att dömas för brottet räcker det med att du hade en misstanke om att det rörde sig om narkotika och du var likgiltig till detta. Döms du är det troligen ringa narkotikabrott som blir aktuellt eftersom du endast brukat en liten mängd.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare