FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess01/12/2018

Har man som utomstående rätt att ta del av handlingar i ett LVU-förfarande?

Min bror har när han var omyndig varit omhändertagen enligt lvu. Han har ett väldigt långt förflutet inom social förvaltningen dvs utredningar samt anmälningar. Har jag som syster rätt att få ta del av detta dvs få dem utskrivna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan redogörs först för vad som i allmänhet gäller för allmänna handlingar, och sedan vad som gäller sekretess i ett LVU-förfarande.

Rätten att ta del av allmänna handlingar

Som huvudregel har en svensk medborgare rätt till att ta del av allmänna handlingar. De flesta handlingar som är upprättade eller inkomna till en myndighet är allmänna, även i ett LVU-förfarandet. En allmän handling kan sedan vara antingen offentlig eller sekretessbelagd. Som huvudregel är allmänna handlingar offentliga, men denna rätt kan begränsas om det är påkallat med hänsyn till bland annat en enskilds personliga förhållanden och därmed bli sekretessbelagda (2 kap. 1 § och 2 kap. 2 § 6 punkten tryckfrihetsförordningen).

Sekretess

Uppgifter om en enskilds personliga förhållanden vid verksamhet inom socialtjänsten är ofta sekretessbelagd. Sekretessbestämmelser finns i offentlighets- och sekretesslagen, och angående sekretess inom socialtjänsten finns bestämmelser i 26 kap.

När det gäller verksamhet enligt LVU finns det en presumtion för att sekretess gäller. Detta betyder att uppgifter endast kan lämnas ut om det står klart att uppgiften kan röjas utan att din bror eller någon närstående lider men. Om detta inte anses vara fallet är uppgifterna belagda med sekretess och ska inte lämnas ut. Man utgår vid prövningen ifrån att uppgifter som i allmänhet kan anses känsliga är sekretessbelagda, men denna presumtion kan dock brytas på grund av sökandens identitet och syftet med utlämnandet (26 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen).

För uppgifter i en allmän handling gäller sekretessen i högst 70 år, vilket betyder att man kan begära ut handlingarna efter denna tid (26 kap. 1 § 6 stycket offentlighets- och sekretesslagen).

Vissa beslut omfattas inte av sekretess

Om det anses att uppgifterna inte kan lämnas ut så finns det ändå en möjlighet att få ut vissa typer av beslut. Man kan t.ex. få ut ett beslut om vård utan samtycke utan att behöva göra en prövning om någon skulle lida men.Här är det dock endast frågan om själva beslutet och inte uppgifter ur förfarandet som har lett till beslutet (26 kap. 7 § punkt 2 offentlighets- och sekretesslagen).

Samtycke från din bror häver sekretessen

Det finns ingen generell regel som säger att syskon har en rätt att ta del av sekretessbelagda handlingar, däremot så kan det såklart påverka bedömningen om någon skulle lida men vid utlämning av uppgifterna. En annan möjlighet är att din bror samtycker till att handlingarna lämnas ut till dig. På detta sätt bryts sekretessen och handlingarna kan därför lämnas ut (12 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen).

Slutsats

Om du som syster skulle begära ut uppgifter så kommer myndigheten som förvarar handlingarna att pröva om din bror eller någon närstående lider men av ett eventuellt utlämnande av uppgifterna till dig. Beroende på myndighetens bedömning så kan uppgifterna antingen lämnas ut till dig, eller så anses dessa vara sekretessbelagda. Däremot har du alltid en rätt att ta del av själva beslutet om vård utan samtycke och vidare kan din bror samtycka till att uppgifter utöver beslutet lämnas ut till dig.

Om du inte är nöjd med myndighetens beslut att inte lämna ut en handling så kan detta överklagas (6 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen).

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare