Har man rätt till skadestånd även om personen inte åtalas?

Hej, Jag gick över en övergångsställe när en bil körde på mig och sedan hamnade jag under bilen. Vänstra hjulet körde över min vänstra fot. Han hade låg hastighet men tittade på sin mobil medan han körde. Polis och ambulans kom på plats. Föraren blev förhörd på plats och vitten vittnade hur jag blev påkörd och sedan överkörd. Ambulansen körde mig till sjukhuset pga smärtor i foten. Åklagare åtalade inte bilföraren. Det har nu gått längre än ett år och jag har fortfarande smärtor i min vänstra fot. Får man skadestånd i sådana situationer? Var söker man i så fall? Jag har fått bara ersättning från försäkringsbolag för mina kläder och skor som gick sönder. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så handlar det om du har rätt till ersättning för personskada även om det inte sker något åtal. Detta regleras i skadeståndslagen som du kan hitta (här).

Först och främst så krävs det inte att personen åtalas för att du ska ha rätt till skadestånd, utan det enda som krävs är att någon annan avsiktligen eller av vårdslöshet orsakar en personskada (2 kap. 1 § Skadeståndslagen). Till skillnad från att kräva skadestånd när skadevållaren också blir åtalad är att processen inte sker i anslutning till en förundersökning, där åklagaren kommer reda ut händelsen, samla bevis med mera som du också kan använda dig av för att få skadeståndsersättningar (22 kap. 1 § Rättegångsbalken). Istället kommer det bli du själv som får lov att samla fram bevisningen som kopplar ihop skadan med händelsen, men framförallt så blir det du som kommer stå för eventuella kostnader, vilket annars skulle legat på staten.

För att utkräva ersättning för sveda och värk i ditt fall så kommer du få lov att kräva det från skadevållaren. Detta görs enklast genom att du anlitar en jurist som kan hjälpa dig att skriva ett skadeståndsyrkande och ifall skadevållaren inte vill betala, hur du tar processen vidare i en domstol. Du kan få kontakt med en jurist genom vår betaltjänst som kan hjälpa dig med detta, länk dit hittar du (här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare