FrågaARBETSRÄTTSjuk 25/05/2018

Har man rätt till sjuklön trots en sen anmälan om man har varit förhindrad att anmäla tidigare?

Jag har en fråga gällande sjuklön/karensdag. Jag berättade för min arbetsgivare att jag skulle göra en operation ett visst datum och tog ut en semesterdag för den dagen. Jag var under narkos och opererades till eftermiddagen. När jag vaknade upp var jag så påverkad av morfin samt outhärdig smärta och tänkte/kunde inte sjukanmäla mig direkt. Sjukanmälningen skedde mot kvällen (1-2 h efter "kontorstid").

Det jag undrar är om det räcker för att kunna hänvisa till lagen om sjuklön och paragrafen avseende att man varit förhindrad att sjukanmäla sig tidigare. Min arbetsgivare visste visserligen att jag opererades och i läkarintyget är jag sjukskriven från det datumet som operationen skedde och en tid framöver vilket även min arbetsgivare visste om att jag skulle bli. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel har du bara rätt till sjuklön för tiden efter sjukanmälan. Om du har varit förhindrad att inkomma med en sjukanmälan tidigare har du dock rätt till sjuklön från tidpunkten för sjukdomsfallet. En förutsättning är dock att du sjukanmälde dig så fort hindret upphörde. (8 § lagen om sjuklön.)

Baserat på din fråga blir jag lite osäker på när du tänkte att din sjukperiod skulle börja. Jag utgår dock ifrån att du sjukanmälde dig med avsikt att din sjukperiod skulle börja dagen efter operationen. Eftersom du redan i förväg hade bestämt att du skulle vara ledig dagen för operationen kommer din sjukperiod att börja löpa nästa arbetsdag. På grund av att första dagen under sjukperioden är en karensdag har du dock inte rätt till sjuklön för den dagen (6 § lagen om sjuklön).

Som en liten summering: Om du har varit förhindrad att sjukanmäla dig direkt har du rätt att vänta med din sjukanmälan tills hindret har upphört.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare