Har man rätt till intjänad lön om man blir avskedad?

Hej! Jag undrar om en chef har rätt att låta bli att betala ut ens intjänade lön och semesterersättningen när en person fått sparken från sitt jobb på grund av stöld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in lagen (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt.

Kvittning

Om man blir avskedad så har man som huvudregel fortfarande rätt till lön för det arbete man redan utfört. Om man har en skuld till arbetsgivaren så kan arbetsgivaren i vissa situationer hålla inne en del av lönen som motsvarar skulden som betalning, detta kallas för kvittning.

Kan vara tillåtet med kvittning vid stöld

Kvittning kan i undantagsfall förekomma när en arbetstagare orsakat arbetsgivaren skada(3 § lagen om arbetsgivares kvittningsrätt). Om det är bevisat att stöld föreligger så skulle arbetsgivaren kunna ha kvittningsrätt på grund av uppsåtligen orsakad skada.

Även om arbetsgivaren har kvittningsrätt så måste arbetsgivaren gå genom kronofogden för att kunna kvitta.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare