Har man rätt till efterarv från ett syskon?

Hej! jag, min syster och pappa har en fundering. min farbror (ingift) avled i december, hans hustru var min pappas syster, dvs biologisk faster (avled 2019). Finns ett testamente där min farbror testamenterar all sin egendom till mig och min syster. (vi har tillbringat mycket tid hos min faster och farbror och de har sett oss som sina barn och vi de som våra extra föräldrar) Han önskade att min far inte fick något pengaarv utan fick plocka saker ur bohaget som kunde tänkas komma från hans föräldrarhem. Nu en fråga om efterarv. Min faster och farbror hade inga barn. Vi vet inte om min pappa har rätt till efterarv efter sin syster. Hur skall detta isåfall räknas ut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man har rätt till efterarv från ett syskon, i detta fall om din pappa har rätt till efterarv efter sin syster. Jag kommer därför att utgå från detta i mitt svar nedan. Om jag förstått dig fel får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något. Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB).

Kvarlåtenskapen ska delas upp

Du anger att din faster avled 2019. Eftersom hon avled före din ingifta farbror har din farbror ärvt din faster i egenskap av efterlevande make (3 kap. 1 § ÄB). Det innebär att din fasters arv utgör en del av din ingifta farbrors kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen ska nu delas upp, så att din fasters arv separeras från din ingifta farbrors arv. Hälften av din ingifta farbrors kvarlåtenskap ska alltså anses vara din fasters efterarv (3 kap. 2 § ÄB). Din ingifta farbror har nämligen inte rätt att testamentera bort egendom som han en gång ärvt om det finns efterarvsrätt.

Din ingifta farbrors arv

I detta fall kommer din ingifta farbrors testamente att gälla för hans del av kvarlåtenskapen. Det beror på att ett testamente sätter den legala arvsordningen ur spel. Detta gör att du och din syster kommer att ärva er ingifta farbrors del av kvarlåtenskapen i sin helhet precis som det står i hans testamente.

Din fasters efterarv

Det framgår inte huruvida din faster skrev ett testamente eller inte, så jag kommer att utgå från att hon inte gjorde det (men notera att om hon skrev ett testamente kommer detta att gälla istället för den legala arvsordningen). Din fasters efterarv ska tillfalla din fasters bröstarvingar och därefter föräldrar, syskon eller syskonbarn (3 kap. 2 § ÄB). Du skriver att det saknas bröstarvingar, så förutsatt att din pappas föräldrar redan avlidit kommer din pappa ha efterarvsrätt från sin syster i egenskap av syskon.

Slutsats

Eftersom din pappa har efterarvsrätt från sin syster ska hennes del av kvarlåtenskapen tillfalla honom i enlighet med den legala arvsordningen. Din ingifta farbror kan inte testamentera bort din fasters del av kvarlåtenskapen. Du och din syster kommer därefter att ärva er ingifta farbrors kvarlåtenskap i sin helhet i enlighet med hans testamente. Hans kvarlåtenskap motsvarar dock hälften av parets totala kvarlåtenskap eftersom man räknar bort din fasters efterarvsdel från den totala kvarlåtenskapen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare