FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/10/2018

Har man rätt till bostadsbidrag när man hyr ett rum i en bostadsrätt?

Jag äger och bor i en bostadsrätt med ett rum jag hyr ut. Kan en tilltänkt hyresgäst med rätt till bostadsbidrag flytta in hos mig och behålla sitt bidrag? Jag tar kr 3700 för rummet; det inkluderar el/värme, o tillgång till det mesta av lägenheten. Jag har lån på lägenheten. Hoppas på svar snart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkten är att den tilltänkta hyresgästen måste vara folkbokförd på din adress för att kunna behålla sitt bostadsbidrag. Lag om bostadsbidrag 1 §. Förutsatt att hyresgästen folkbokför sig på din adress ska det inte vara några problem. Folkbokföringen kan förövrigt ändras digitalt via skatteverkets hemsida. Jag kan även tillägga att det inte påverkar dig på något sätt om din inneboende är folkbokförd på adressen.

Dock om det är så att den tilltänkta hyresgästen hade en högre hyra innan hen flyttade in hos dig bör detta meddelas till försäkringskassan. Ändringar av boendesituationen kan påverka bostadsbidraget. De vill att man hör av sig till dem vid eventuella ändringar. Om ni har fler frågor kan ni kontakta försäkringskassan.

Hoppas mitt svar hjälpte, önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Vänliga hälsningar

Masis VardanianRådgivare