FrågaARBETSRÄTTRast 29/09/2020

Har man rätt till att få betald rast?

Hej

Kan en arbetstagare kräva att få betalt för uppehåll i arbetet?

Enligt schema arbetar den 3 timmar, har uppehåll i en timme. Jobbar 2 timmar, uppehåll 3 timmar, arbete 1 timme.

Finns det lag som reglerar antal timmar rast per ett pass?

MVH

Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga att det handlar om rätt till uppehåll och rätt till att få betalt för uppehåll/rast under ett pass. När det kommer till arbetstider och hur mycket rast en arbetstagare har rätt till så regleras det i arbetstidslagen.

Arbetstidslagen
En arbetstagare ska ha rast efter fem timmars arbete enligt 15 § 3 st arbetstidslagen. När en arbetstagare gör uppehåll i arbetet, alltså rast har arbetstagaren ingen rätt att få betalt för det. Då arbetstagaren har ingen skyldighet att stanna kvar på arbetsstället vid avbrottet (rasten), enligt 15 § Arbetstidslagen. Det resulterar till att arbetsgivaren inte har någon skyldighet att betala för arbetstagarens rast. Dock finns det något som heter måltidsuppehåll som används när det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållanden eller vid exempelvis sjukdomsfall vid personal. Då ersätts rasten med måltidsuppehåll och då måste arbetstagarens befinna sig på arbetsplatsen och det ska inräknas i ens arbetstid, då blir det alltså betalt enligt 16 § arbetstidslagen.

Kollektivavtal
När det kommer till arbetsrätten så har vi ett ytterligare skydd genom kollektivavtal. Då kan man avtala bort lagen eller utöka lagens skyddsområde via kollektivavtalet. Då när det kommer till arbetstidslagens bestämmelser så går det att bestämma om lagen är tillämpar eller inte enligt 3 § arbetstidslagen. Det betyder att arbetstidslagen kanske inte är tillämpbar på din arbetsplats.

Slutsats
En arbetstagare har ingen rätt att få betalt för rast och en arbetstagare har rätt till rast efter fem timmars arbete enligt lag dock kan det ändras via kollektivavtal. Så min rekommendation är att du kollar om din arbetsplats är bunden till ett kollektivavtal och om ja, kollar upp om rast m.m. är reglerade i kollektivavtalet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare