FrågaARBETSRÄTTSjuk 09/02/2019

Har man rätt att vara hemma sjuk i 7 dagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är du för sjuk för att jobba som vanligt ska du vara hemma
Jag utgår från att du är anställd och undrar om du har rätt att vara hemma från jobbet om du är sjuk. Ja, är du för sjuk för att jobba ska du naturligtvis vara hemma. Det är då viktigt att du sjukanmäler dig till din arbetsgivare, både för arbetsgivarens skull så att denne kan se till att dina arbetsuppgifter blir gjorda på annat sätt men också för att du endast har rätt till sjuklön om du är sjukanmäld.

Du har även rätt till sjuklön från din arbetsgivare
Regler om sjuklön finns i Sjuklönelagen (SjLL). Du har rätt till sjuklön om din sjukdom sätter ned din arbetsförmåga, alltså om du är förhindrad att jobba på som vanligt (SjLL 4 §).

Sjuklön ska din arbetsgivare betala ut till dig i upp till 14 arbetsdagar som du är hemma sjukanmäld (SjLL 7 §). Sjuklönen är 80 % av din lön med ett avdrag för så kallad "karens" (SjLL 6 §). Under dessa 14 dagar är det arbetsgivaren som bestämmer om du ska ha sjuklön eller inte. Arbetsgivaren har därför bl.a. rätt att kontakta dig och fråga om din sjukdom och även rätt att begära ett läkarintyg om det finns särskilda skäl för det. Särskilda skäl skulle t.ex. kunna vara om du har haft upprepade kortare sjukdomsfall under en begränsad tid (SjLL 10 a §).

Sammanfattningsvis har du alltså rätt att vara hemma sjuk i 7 dagar med sjuklön om du inte kan jobba på som vanligt. Jag rekommenderar dig att sjukanmäla dig till din arbetsgivare så fort du inser att du behöver stanna hemma från jobbet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare