FrågaARBETSRÄTTRast 19/08/2021

Har man rätt att sluta tidigare istället för att ta rast?

Kan arbetsgivaren kräva att man ska ha 90min rast om man arbetar 8h. Har en vän som arbetar inom handels och hennes arbetsgivare har schemalagt henne 11-19 men hon har då också 1h lunch och 2st 15min raster. Hon vill hellre sluta tidigare så hon kan komma hem till sin familj. Kan en arbetsgivare schemalägga hur mycket raster som helst? Man får ju inte betalt för rasterna. Finns det ett maxgräns för hur lång en rast får vara?

Mvh UM

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är inte explicit lagreglerat utan följer av det s.k arbetsgivarprerogativet. Denna princip innebär att en arbetsgivare har rätt att bestämma var, när och hur en arbetstagare ska utföra sina arbetsuppgifter.

Denna rätt begränsas på primärt tre sätt. Det ena är lag men någon explicit sådan finns inte i detta fall. Det andra är anställningsavtalet som kan innehålla bestämmelser om arbetstider men detta är relativt ovanligt. Det tredje sättet är kollektivavtal vilket är det vanligaste. Oftast innehåller kollektivavtal relativt detaljerade bestämmelser om arbetsförhållanden och däribland arbetstider.

Utan att ha tillgång till det kollektivavtal som gäller för din vän kan jag inte ge ett konkret och säkert svar på din fråga. Däremot kan jag spekulera att arbetsgivaren kan kräva att din vän arbetar just de tiderna med de rasterna. Det är nämligen av stor vikt för en arbetsgivare att kunna schemalägga arbetet på ett effektivt sätt. Så länge tiderna är inom vad som är normalt - vilket 11-19 får anses vara - så är det väldigt troligt att arbetsgivaren har rätten att schemalägga på detta vis.

Gällande frågan huruvida en arbetsgivare får schemalägga hur många raster som helst så följer även det svaret förmodligen av kollektivavtal. Man har dock generellt sätt rätt till en viss mängd avlönat arbete i veckan/månaden vilket innebär att en arbetsgivare inte kan schemalägga hur många raster som helst.

Jag hoppas jag gett dig ett någorlunda klart svar. Min rekommendation är att du och din vän ser om ni kan hitta svaret i hennes kollektivavtal. Kan ni inte det rekommenderar jag att ni ställer frågan direkt till det fackförbund som har kollektivavtal med arbetsgivaren. Självklart är ni även välkomna att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare