Har man rätt att sälja min egendom under pågående skilsmässa?

Hej! Jag och min man ska skiljas. Jag äger huset och stugan (arvegods efter föräldrar och syster) och det är mitt namn på lagfarten till båda fastigheterna. Stugan har inget större ekonomiskt värde. Jag undrar om jag då jag står som ensam ägare till detta kan sälja stugan utan min mans medgivande? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om skilsmässa blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Får du sälja egendomen?

Efter att ni väckt talan om skilsmässa har ni båda en redovisningsplikt, se 9 kap. 3 § ÄktB. Denna plikt innebär att du är skyldig att redovisa allt du gör med din eller din makes egendom. Du är även skyldig att kunna visa upp kvitton på detta. Förutsatt att du äger stugan får du alltså sälja den, men du är skyldig att redovisa detta och kunna visa upp kvitto på försäljningen.

Övrigt

Även om du fått gåvan i arv kan den vara giftorättsgods. Ifall den är giftorättsgods kommer din make ha rätt till hälften av pengarna efter försäljningen. Om stugan är giftorättsgods eller inte beror på vad som stod i testamentet från dina föräldrar och syster (om det finns ett sådant) och vad som står i ert äktenskapsförord (om ni har det).

Svar: Ja förutsatt att du äger stugan har du rätt att sälja den. Du är dock skyldig att redovisa detta genom att visa upp ett kvitto på försäljningen och det är möjligt att din man har rätt till hälften av pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du skulle ha ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare